Festival Dag in de Branding: 8 x 88 toetsen


Op zaterdag 14 oktober 2017 is de 45e editie van 🎹Festival Dag in de Branding. Bij deze editie draait het om de piano: 8 x 88 toetsen. Kate Moore gebruikt er maar liefst acht voor haar werk Sensitive Spot. Cello8ctet Amsterdam viert de 80e verjaardag van Philip Glass met een programma met nieuwe bewerkingen, ditmaal van zijn filmmuziek voor Dracula en The Hours. Op piano begeleidt en soleert Michael Riesman, sinds 1974 de rechterhand van Philip Glass en ook de maker van deze nieuwe bewerkingen.

Michael Hersch

Op uitnodiging van Festival Dag in de Branding komt de Amerikaanse componist en pianist Michael Hersch naar Nederland voor een uniek, eenmalig optreden. Hij vertolkt zijn eigen The Vanishing Pavilions, een aangrijpende cyclus voor solo piano.

Ensemble Klang

Ensemble Klang werpt een eigenwijs licht op de piano en Roi Nachshon pakt uit met de 'Percano' (percussie en piano in één) en een rijdende vleugel.


Residentie Orkest

Ten slotte brengt het Residentie Orkest in de Schönbergzaal van het Koninklijk Conservatorium een bijzondere première. In 1948 legde Ton de Leeuw zijn pianoconcert terzijde om voor verdere studie naar Parijs te vertrekken. Hij pakte het nooit meer op. De partituur werd onlangs herontdekt en aan de bekende pianist Ralph van Raat voorgelegd. Die was er zo enthousiast over, dat we niet anders konden dan dit ongehoorde werk zijn wereldpremière te laten beleven.

Matthijs Vermeulenprijs 2017

De Matthijs Vermeulenprijs is de belangrijkste Nederlandse compositieprijs, vernoemd naar de in 1967 overleden symfonisch componist Matthijs Vermeulen. Deze prijs ─ ter waarde van € 20.000 ─ wordt tweejaarlijks beschikbaar gesteld door het Fonds Podiumkunsten aan een Nederlands componist, die naar het oordeel van een onafhankelijke jury een bijzonder werk heeft gecomponeerd op het terrein van de hedendaagse muziek. De jury van de Matthijs Vermeulenprijs 2017 bestaat uit Job Spierings, Jacqueline Oskamp, Maarten van Boven, Anthony Fiumara en Anne La Berge.

Kate Moore ontvangt de prestigieuze Matthijs Vermeulenprijs voor haar werk The Dam. The Dam is oorspronkelijk geschreven in opdracht van The Canberra International Music Festival, Australië in 2015. In 2017 heeft het Engelse ensemble Icebraker Moore de opdracht gegeven de compositie te herschrijven. Deze versie ging op 22 februari 2017 in Nottingham in het Verenigd Koninkrijk in première en krijgt de Matthijs Vermeulenprijs. Moore zal de prijs op zaterdag 2 december 2017 ontvangen tijdens het festival Dag in de Branding in Den Haag.

Peter Hoogstrate


Dit is een bijdrage van: Peter Hoogstrate