In de 44e editie op zaterdag 13 mei 2017 besteedt 🎻Festival Dag in de Branding aandacht aan Amerikaanse componisten die niet bevreesd waren een volstrekt eigen koers in te slaan. Je hoort werk van George Crumb, Harry Partch, Pauline Oliveros, Morton Feldman en James Tenney. Een hoogtepunt wordt het sleutelwerk van Tenney: Changes: Sixty-Four Studies for Six Harps. Een duizelingwekkend inventieve verkenning van microtonaliteit. Er is al veel over geschreven sinds Tenney dit werk componeerde in 1985. Maar pas nu durven zes harpisten dit veeleisende meesterwerk tot klinken te brengen. Meer informatie over deze 44e editie van Festival Dag in de Branding kun je op hun website vinden.
Harry Partch
Korzo: 15.00 uur
Ook Harry Partch daagt musici uit. Hij zag in bestaande instrumenten een belemmering voor zijn creatieve geest en ontwikkelde een eigen instrumentarium. Ensemble Scordatura bouwde door hem ontworpen instrumenten na, voor een programma met vroege kamermuziek van dit volstrekt originele genie. Harry Partch (1901-1974) is een componist die steeds meer in de belangstelling komt te staan.
Morton Feldman & Pauline Oliveros
Kloosterkerk: 16.30 uur
Morton Feldman liet in stukken op de rand van de stilte het besef van tijd verdwijnen. Geerten van de Wetering vertolkt Principal Sound, Feldmans enige orgelwerk. Daarna vult de Kloosterkerk zich met de klanken van Bye bye Butterfly, een elektronisch klankgedicht van Pauline Oliveros.
George Crumb
Korzo: 19.30 uur
Toen George Crumb poëzie van Lorca onder ogen kreeg, voelde hij een opmerkelijke zielsverwantschap. Een groot deel van zijn oeuvre wijdde hij aan de teksten van deze eigenzinnige Spanjaard. Christian Karlsen dirigeert o.a. Ancient Voices of Children, een van Crumbs indrukwekkendste ensemblestukken, met Keren Motseri als solist.
James Tenney
Het Nutshuis: 21.00 uur
James Tenney zag componeren als het bedrijven van wetenschap en ging voortdurend op onderzoek uit. Hij experimenteerde met alternatieve stemmingen, met stochastische muziek, met live-electronics. In de jaren zestig verrichtte hij pionierswerk met door computers gegenereerde muziek. Zijn licht stak hij op bij invloedrijke componisten en denkers, zoals Harry Partch, Edgard Varèse en John Cage.
Dit is een bijdrage van: Peter Hoogstrate